Bullshit claims, ofwel excuses om niet te betalen

In mijn praktijk merk ik dat mensen claims steeds vaker strategisch inzetten. Als een drukmiddel om korting te krijgen. Problemen worden uitvergroot en misbruikt om zoveel mogelijk van de prijs af te dingen. Dergelijke inhoudsloze claims noem ik bullshit claims. Hierna geef ik ondernemers handvatten om beter en makkelijker met dit soort claims om te gaan.
Claims van consumenten
De wet neemt consumenten terecht in bescherming. In Nederland willen we dat mensen vertrouwen kunnen hebben in bedrijven. Veel consumenten hebben een rechtsbijstandsverzekering, waardoor ze in staat zijn om hun wettelijke bescherming in te roepen. In geval van juridische nood is een rechtsbijstandsverzekering van grote waarde.
Alleen krijg ik de indruk dat sommige consumenten hun rechtsbijstandsverzekering gebruiken om kortingen uit te onderhandelen. Ik zie dat kleine problemen niet altijd meer in goed overleg zijn op te lossen. In plaats daarvan krijgt de ondernemer een brief op hoge poten van de rechtsbijstandsverzekeraar. In die brief staan de nodige juridische toeters en bellen, met onderaan de streep een vette claim. Het is dan zaak om die claim kort maar krachtig te weerleggen. Verzekeraars zitten ook niet te wachten op een juridische procedure. Dat kost ze immers veel geld.
Als er iets mis is gegaan, dan is een oplossing of redelijke tegemoetkoming op zijn plaats. Maar niet meer dan dat. Mijn ervaring is dat voet bij stuk houden loont. U houdt vast aan uw redelijke oplossing of redelijke tegemoetkoming en daarmee is de kous af.
Claims van ondernemers
Het zijn echter niet alleen consumenten die claims inzetten als onderhandelingsinstrument. Ook ondernemers hebben daar een handje van. In deze tijd zie ik dat sommige ondernemers het moeilijk vinden om toe te geven dat het even wat minder gaat. Ze willen niet vragen om coulance. In plaats daarvan slaan ze van zich af met juridische argumenten.
Ik vind het opmerkelijk dat sommige mensen het fingeren van claims makkelijker vinden dan gewoon in gesprek gaan. Zeker in deze tijd zijn ondernemers doorgaans begripvol en coulant. Soms is een dergelijke claim te pareren met een gesprek over een betalingsregeling.
Als dat niet werkt, dan raad ik aan om niet aan uzelf te twijfelen. U kunt dan het beste doorpakken met een formele aanmaning en desnoods de vordering uit handen geven.
Tot slot
Heeft u een bullshit claim aan uw broek gekregen en twijfelt u over wat verstandig is? Ik denk graag met u mee over een oplossing. Neemt u gerust contact met mij op.
Kukolja Juridisch Consult
Walstraat 17 te Rijssen
T: 0548 – 203040
E: s.kukolja@kukolja-consult.nl
W: www.kukolja-consult.nl